٩/١٤/٢٠٠٧

موقف مع مصري

صباح الخير عليكوا بمناسبة شهر رمضان الكريم
طبعا حد هيقولي ايه دخل صباح الخير بشهر رمضان ... ما علينا
يوم من الايام رايح اعزي واحد صاحبي في وفاة واحدة والدته ... (والدته هي الواحدة).. المهم صاحبي ده ساكن في بلد جنبنا يعني بينا وبينها 3 كيلو ولا حاجة ... رحت اركب مع صحابي ملقتش مكان غير قدام جنب السواق وكان فيه واحد قاعد جنب الشباك راجل كبير ممكن 40 سنة او اكتر ... جيت اركب جنبه راح عاوز ينزل علشان اركب انا ناحية السواق وهو يقعد جنب الشباك ويبصبص لمخاليق ربنا .. رحت قايله انا نازل على الطريق على طول كمان شوية عند البلد الي اسمها كذا راح قالي ماشي وقعدت انا ناحية الشباك ... المهم السواق طلع واتكلنا على الله مفيش دقيقة طبعا الاخ الي جنبي فكر حس انه انضرب على قفاه او انضحك عليه لما انا خليته يقعد جنب السواق .. راح قرب مني وبصلي بصة كده معناها انا راجل جامد و قالي على فكرة لو منزلتش البلد دي هيحصلك حاجة مش كويسة ... طبعا انا كنت عاوز اقوله احا واشخرله بس الراجل سنه كبير وزي والدي قلتله نعم !! هتعملي ايه يعني !! ايه الي انت بتقوله ده ورحت معلي صوتي ...المهم الراجل اول ما شافني عملت كده راح مغير نظرته وقالي متزعلش مني انت برضه زي ابني وانت اسمك ايه بقا ومنين وعاوز يتصاحب عليا .
بس خلاص هي دي القصة المهم بقا لو شفتوا المواطن المصري هتلاقوه كده فعلا ... تعامله باحترام وبأدب يبعبصك ويركبك ويقرفك في حياتك ...تديله على قفاه وتجوعه وتحرمه من كل حاجة يحترمك ويبوس ايدك ويشكرك حاجة غريبة جدا !! الشعب المصري الوحيد الي ماشي بالعكس.

ليست هناك تعليقات: